بانک مرکزی: گشایش‌های جدید ارزی در راه است لایحه "امنیت شغلی کارگران" در کابینه دولت سیزدهم به تصویب رسید + فیلم کالابرگ فجرانه تمدید می‌شود؟ (۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) پشت پرده کیفیت سکه‌های حراجی بانک مرکزی ربات‌بافی، کابوس فرش دست‌بافت | سهم ناچیز بافندگان فرش دست‌بافت از بیمه تأمین اجتماعی ۴ واحد مشاور املاک متخلف در مشهد مهرو‌موم شد (۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) موج‌زنی تعادل در بورس | گزارش وضعیت بازار سرمایه (۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) بررسی وضعیت اجاره آپارتمان در منطقه ۱۷ شهریور مشهد | رهن پایین؛ اجاره‌ بالا (۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) گزینه «عجله ندارم» از تپسی حذف شد وزیر کار: تعیین دستمزد توسط مجلس گلایه‌ها را کاهش می‌دهد ارزش واقعی سکه ۷ میلیون ارزانتر از بازار | حباب سکه امروز چقدر است؟ (۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) تداوم معافیت مالیاتی کسب‌وکار‌های اینترنتی در پیام‌رسان‌های داخلی قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (دوشنبه، ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) | روند کاهشی نرخ دلار و سکه در بازار قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز (۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) سیگنال‌های کاهشی قیمت دلار به بازار مخابره شد (۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) کارگران هم مشمولِ «کاهش ساعت کاری» می‌شوند کاهش قیمت میوه‌های نوبرانه در مشهد (۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) کسب و کار‌های اینترنتی در چه صورت از پرداخت مالیات معاف می‌شوند؟ تمدید ۳ روزه مهلت واریز وجه مشتریان پژو پارس + لینک سایت ایران خودرو آخرین وضعیت بازار رمزارز‌ها در جهان | بیت‌کوین آماده سقوط است؟ (۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) برنامه‌های دولت برای مسکن کارگران چیست؟ ماجرای وام گران بانک مسکن چیست؟ هشدار وزارت راه به مردم | در کدام مشاوران املاک خانه معامله کنیم؟ توضیحات وزیر رفاه درباره تمدید طرح یارانه کالابرگ ۲۲۰ هزار تومانی
سرخط خبرها

آقای فرزین، ماهانه ۱۰ کیلو زعفران از کشور قاچاق می‌شود | دو درخواست برزمین‌مانده صادرکنندگان زعفران

  • کد خبر: ۲۲۱۵۲۱
  • ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۵
  • ۲
آقای فرزین، ماهانه ۱۰ کیلو زعفران از کشور قاچاق می‌شود | دو درخواست برزمین‌مانده صادرکنندگان زعفران
دو درخواست صادرکنندگان زعفران که سال‌هاست به‌دلیل سیاست‌های بانک مرکزی و کم‌توجهی نمایندگان مجلس بر زمین مانده است.

به گزارش شهرآرانیوز، ایران چندین دهه است که تأمین‌کننده زعفران جهان بوده که متاسفانه این جایگاه جهانی هم روزبه‌روز روبه‌افول گذاشته است و دارد به سرنوشت فرش دستباف، زیره، پسته و... دچار می‌شود. درحال‌حاضر، در پسته آمریکا تولیدکننده اول در جهان شده و در مورد زیره ترکیه و سوریه ورود کرده‌اند و جایگاه برتر ما را در این محصول گرفته‌اند و دیگر اسمی از صادرات زیره سبز در ایران نیست. همه این‌ها در نتیجه بی‌توجهی به محصول صادرات‌محور و منافع کشاورز در کشور ماست.

۳ یا ۴ سال آینده، ما میزبان این محصول در کشور خواهیم بود

نایب‌رئیس شورای ملی زعفران در گفتگو با خبرنگار شهرآرانیوز تصریح کرد: شواهد نشان می‌دهد زعفران هم به‌زودی به سرنوشت این محصولات دچار خواهد شد و به‌صورت خوش‌بینانه، ۳ یا ۴ سال آینده ما میزبان این محصول در کشور خواهیم بود و جایگاهی در بازار‌های جهانی خواهیم داشت.

به گفته غلامرضا میری، پسته محصولی است که بعد از ۶ سال به بار می‌نشیند و در آمریکا طی دو دهه گذشته برای این محصول سیاست‌گذاری شده و اکنون به برترین تولیدکننده این محصول تبدیل شده است. زعفران تولیدش یک‌سال طول می‌کشد و کشور‌های زیادی از جمله افغانستان و ترکیه اقدام به کشت پیاز این محصول کرده‌اند که با روند پیش رو، در آینده از دور فقط می‌توانیم نظاره‌گر باشیم. کشور‌هایی که به تولید این محصول ورود کرده‌اند، هیچ مانعی برای عرضه در بازار جهانی ندارند، اما صادرات ما با سخت‌ترین موانع داخلی در حال انجام است.



وی تشریح کرد: به طور معمول زعفرانی که از اینجا صادر می‌کنیم با توجه به اینکه ارز را به کشور نمی‌توانیم برگردانیم، باید در کشور ثالث رابطی داشته باشیم تا از آنجا، صادرات به کشور‌های دیگر انجام شود و در کنار آن، برگشت پول هم نیاز به واسطه دارد که این کار برای تجار سخت است. مسلما کشور‌هایی که تحریم ندارند و به‌راحتی صادرات را انجام می‌دهند، بیشتر مقبول بازار جهانی هستند.

وی تأکید کرد: ما هم هرچه جلسه و مصاحبه در خصوص مشکلات حوزه زعفران برگزار می‌کنیم تا این موانع داخلی و قوانین لحظه‌ای با وجود تحریم برداشته شود، نتیجه‌ای ندارد و عملا این مشکلات فعالیت ما را دچار اختلال کرده است.

بانک مرکزی ارز بازار آزاد را قبول ندارد

میری افزود: بانک مرکزی و دولت موظف کردند ارز حاصل از صادرات به کشور وارد شود، اما مشکل اینجاست که بانک مرکزی ارز بازار آزاد را قبول ندارد. این در حالی است که کشور هدف نرخ ارز بازار آزاد را مورد مبادله می‌داند.

نتیجه این می‌شود که من صادرکننده بیشتر از این توان مقابله نداشته باشم و نتیجه آن شده که ماهانه ۱۰ تن زعفران قاچاق می‌شود و نمی‌دانیم چه سیاستی است و نفعی هم برای دولت در کار نیست. چندین بار این موضوع را به آقای فرزین (رئیس بانک مرکزی) اعلام کردیم که با شرایطی که برای صادرکننده ایجاد شده زمینه‌ قاچاق زعفران هم فراهم شده است، اما جوابشان به ما این است که «جلوی قاچاق را نمی‌توانیم بگیریم».

وی افزود: علاوه بر اینکه این حجم زعفران از کشور رسما به افغانستان قاچاق می‌شود، نامی از محصول زعفران ایران هم برده نمی‌شود. این باعث می‌شود که در دنیا جایگاه صادرات را از دست بدهیم و از آن مهم‌تر، به کشاورز ما ضربه می‌خورد. چون زعفران یک محصول کم‌آب‌بر است و معمولا در جا‌های کم‌آب و با بارندگی کم، کشت می‌شود که با حذف این محصول، کشاورز حق انتخاب دیگری برای کشت ندارد.

نایب‌رئیس شورای ملی زعفران افزود: متاسفانه موانع داخلی که سر راه صادرات زعفران وجود دارد، هم کشاورز و هم صادرکننده را دچار مشکل کرده است. از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و بانک مرکزی و وزارت صمت تقاضا داریم این مشکل را حل کنند تا ارز حاصل از صادرات زعفرانی را که به کشور برمی‌گردد، بتوانیم با قیمت توافقی به واردکنندگانی که معمولا کالای لوکس وارد می‌کنند، به فروش برسانیم.

 آیا ۲۰۰ میلیون دلار در مقابل ۷۲ میلیارد دلار واردات عددی است که از آن حمایت نمی‌شود؟

این فعال در حوزه محصول طلای سرخ بیان کرد: از سوی بانک مرکزی عنوان می‌شود ما ۷۲ میلیارد دلار برای واردات سرمایه‌گذاری کردیم، درحالی‌که تمام صادرات زعفران ما ۲۰۰ میلیون دلار است. آیا این ۲۰۰ میلیون دلار در مقابل ۷۲ میلیارد دلار واردات عددی است که از آن حمایت نمی‌شود؟

وی افزود: ما پیشنهادمان این است که صادرکننده، دلار حاصل از صادرات را با قیمت آزاد به فروش برساند یا این میزان صادرات اختصاص داده شود به میزان کالای لوکسی که به کشور وارد می‌شود.

میری اضافه کرد: از سال ۹۷ تاکنون در مورد این دو پیشنهاد جلساتی مکرر با مجلس و بانک مرکزی و سایر ارگان‌های ذی‌ربط انجام شده ولی متاسفانه به جایی نرسیده است. از دولت محترم تقاضا داریم راهکاری برای حل این مشکل در نظر بگیرد. محصولات غیرنفتی ما چیزی بیشتر از ۶ میلیارد دلار نیست که اگر به نظرات صادرکنندگان توجه شود، بسیاری از مشکلات در حوزه قاچاق و کاهش تولید رفع می‌شود.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۵
0
0
ترکیه و هیچ کشوری نمیتونه به قیمت ایران زعفران تولید کند زعفران نیروی کار زیادی میبره
سال ۹۸ و ۹۹ شما اعضای شورای ملی زعفران کشاورز زعفرانکار را به خاک سیاه نشاندید زعفران شد ۳۰۰ دلار که زمینها را شیار کردن
حالا دلسوز صنعت زعفران شدید فقط بفکر منافع زودگذر خودتان هستید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۷
0
0
اقای فرزین اگر قاچاق نشه این مدعیان که سالها بر دسترنج کشاورزان چنبره زدن و مفت ریالی خریدن دلاری صادر کردن
هتل چند هزار میلیاردی در مشهد ساختن کشاورزان را این انحصارطلبان به خاک سیاه مینشانن
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->